Veel bewegen en gezond eten, beste remedie tegen obesitas

Sportarts Dr. Chris Goossens kan een indrukwekkend cv voorleggen en is een absolute topper in zijn vak. Hij had ontelbare topsporters onder zijn hoede en is nu als sportdokter verbonden aan eerste nationaler KV Oostende. Met zijn Health-in-Vest Center in Antwerpen, dat hij o.a. runt met ex-sportster Hanna Mariën, begeleidt hij topsporters en elkeen die wil sleutelen aan zijn conditie. En voor gezond eten bent u bij hem eveneens aan het juiste adres. Een gesprek aan de vooravond van de bekerfinale in het voetbal, die Oostende uiteindelijk zou verliezen.

Naast sportarts bent u ook een expert op het vlak van gezonde voeding en diëten?

Chris Goossens: Wel, ik praat niet graag over diëten of dieet. Wat wij propageren is een methode om op een verantwoorde en gezonde manier te vermageren. Dat is dan de Pronokal-methode. Dat zorgt er dan voor dat je van overgewicht terugvalt op een normaal gewicht. In tweede instantie stimuleren we de patiënt dan om een gezonde manier te leven en op een verantwoorde manier voor gezonde voeding te kiezen. Dit om het bekende ‘jojo-effect’ te vermijden, want heel weinig mensen slagen erin na vijf jaar hun (normaal) gewicht, dat ze na het dieet hadden, al die tijd ook effectief aan te houden. Volgens studies zou dat slechts 1 op 300 personen zijn! Diëten heeft dan ook volgens velen geen zin.

Toch slaagt u er met uw methode wél in om mensen langere tijd op hun gewicht te houden. Er is zelfs een bekend voorbeeld die bij u in behandeling was?

Je bedoelt de burgemeester van Antwerpen, Bart De Wever (lachje). Ja, die volgde een behandeling onder mijn toezicht en staat nog steeds mooi op hetzelfde gewicht. Het ultieme bewijs zou ik zeggen dat het wel degelijk kan. Hij deed trouwens recent nog de Urban Trail in Antwerpen en liep er een drietal rondjes, goed voor 32 km in totaal. Een hele prestatie. Om op hetzelfde gewicht te blijven, zijn er enkele voorwaarden noodzakelijk. We geven de mensen een doordacht gericht medisch programma met aangepaste voeding om mensen op hun gewicht te houden. Een van de grote problemen hierbij is dat mensen niet meer genoeg bewegen, zeker bij de jeugd is dat het geval, kijk maar eens aan de schoolpoorten… Mensen willen wel bewegen, dat zie je aan hypes zoals de 20 km van Brussel of de 10 Miles van Antwerpen, de beklimming van de Mount Ventoux, maar dat zijn uitschieters, terwijl je in feite dagdagelijkse beweging nodig hebt. Je kunt je gewicht nochtans simpel in de hand houden: door een gezonde voeding, door gezond te bewegen. Niets is beter dan stabiliteit, als die er is zien mensen er goed uit.

Maar wat moet er dan gebeuren om effectief af te vallen? De broeksriem dicht?

Wel het is in feite vrij simpel (lacht): om op gewicht te blijven mag je niet meer calorieën innemen, dan je verbruikt. En iemand die sport, houdt het gemakkelijker uit en komt niet bij. Eén uurtje sporten staat al snel voor het verbruiken van 450 kilocalorieën. 6800 kilocalorieën staan voor 1 kg vet. Om die kwijt te geraken moet je al 13 uur sporten! En voor de meeste mensen zijn de bewegingsmomenten aan de schaarse kant. Dus als je niet veel beweegt en je wil op je gewicht blijven, dan moet je je voeding drastisch beperken en vooral (dierlijke) vetten en koolhydraten (aardappelen en brood bv.) achterwege laten en het accent eerder op proteïnen (eiwitten) leggen. Snelle suikers geven kortstondig een goed gevoel en een hausse in het energiepeil, toch is het aangeraden eerder trage suikers (vb. pasta’s) te verorberen, dat is veel gezonder en beter voor je gewicht.

Vis bakken we best in olijfolie en dat combineren we met voldoende groenten en pasta (alleen als side-dish). Wij eten te veel pasta als hoofdgerecht. In Italië is dat ook een nevenschotel of beschouwen ze dat als een voorgerecht, een bijvoegsel, 60/70 gram. Maar dat alles vraagt vooral een gedragswijziging in je eetgewoonten. Een ander probleem is dat velen denken het vlees helemaal achterwege te moeten laten en vegetarisch moeten leven. Maar dat is op zich ook niet ideaal. Als je geen vlees eet, loop je kans op een tekort aan vitamines B12 en dat tekort moet je dan compenseren. De conclusie, zonder verder uit te weiden: een goede mix van alles is nodig en dan krijg je geen enkel probleem met je gewicht!

Sommigen zeggen dat grillen ook goed is?

Dat is nog zo’n misvatting. Want aangebrand vlees kan leiden tot bepaalde soorten kankers. Bak bij voorkeur daarom met olijfolie, drie eetlepels niet meer. Waak erover dat die olijfolie niet aanbrandt. Zorg er tevens voor dat je voldoende vezels (groenten, volkorenbrood, pasta’s) binnen krijgt, die bevorderen de goede darmtransit. En eet vooral voldoende groenten en fruit, 400 gram van elk per dag. Dat zijn vijf stukken fruit per dag, als je er een gewoonte van maakt, is dat zeker geen overdreven inspanning. Dan heb je helemaal geen vitaminesupplementen nodig. Veel mensen slikken dan maar pillen om die tekorten te compenseren. Niet echt aan te bevelen (lacht). En wat groenten betreft, groenten van klasse A zijn de beste. Ik bedoel daarmee bladgroenten, komkommers, dat zijn geen dikmakers. Bij klasse B, waartoe de suikerrijke tomaten behoren, ligt dat al anders. En die van klasse C, die meer dan 4 gram suiker per 100 gram bevatten, moet je zeker beperken als je je gewicht onder controle wil houden. Tot die klasse C behoren wortelen en zoete ajuin die tot 30 gram suiker/100 gram kan bevatten.

Veel mensen in het rijke westen lijden aan overgewicht en zouden best actie ondernemen?

Wel, liefst 14 % lijden aan obesitas, hebben een BMI (Body Mass Index) boven de 30. Meer dan 50 % lijdt aan overgewicht (BMI tussen 25 en 30). Al deze mensen kunnen ziekten ontwikkelen. Dan noem ik voor de vuist weg hart- en vaatzieken (infarcten en hersenbloedingen), een hoge bloeddruk met dichtslibben van de slagaders tot gevolg, diabetes (een ziekte waar in Mexico, waar ze zeer suikerrijk eten, liefst 30 % van de bevolking door getroffen is). We evolueren door het ongezond eten echt naar een diabetesmaatschappij. Hoog tijd daar iets aan te veranderen.

Is een ommekeer in onze voedingsgewoonten dan wel mogelijk als de situatie zoals u ze schetst globaal (vrij) dramatisch is?

Wel, ik blijf vrij optimistisch wat dat betreft. We leven momenteel in een informatiemaatschappij. Mensen zoals ikzelf en Pascale Naessens bv. proberen een ommekeer in voedingsgewoonten in gang te steken. En daar zal altijd wel iets van overblijven (lacht). Niet alles is ook slecht. En het is wel degelijk mogelijk de gewoonten van een samenleving te beïnvloeden én te veranderen. Zie maar naar wat er gebeurd is met het rookgedrag. Rokers moeten nu buiten staan in de kou om nog te mogen roken, het zijn een soort paria’s geworden en door die aanpak is het rookgedrag ook fel achteruitgegaan. Met eetgewoontes kan het dezelfde weg opgaan, we zijn zeker op weg, er verschijnen momenteel bv. meer boeken over eten dan over politiek…

Waaruit bestaat de Pronokal-methode?

Die bestaat uit drie fases. Een eerste fase bestaat erin dat 80% van het overgewicht wordt verloren door de combinatie van Pronokalproducten en groenten, een strikt dieet waardoor vetreserves worden verbrand, je snel gewichtsverlies verkrijgt en geen hongergevoel hebt. Tijdens de tweede fase verliest de patiënt de laatste 20% van zijn gewicht terwijl er geleidelijk aan weer gewone voedingsmiddelen in het eetpatroon worden ingeschakeld en de heropbouw naar gezonde voeding start. De derde fase tenslotte streeft dan naar het behoud van het verloren gewicht voor lange termijn met behulp van een persoonlijk voedingsschema met gewone, gezonde voedingsmiddelen, een schema voor fysieke activiteit en een driemaandelijkse opvolging van de diëtiste gedurende twee jaar. Ondertussen werden in ons land 400 dokters opgeleid in deze methode. Zij motiveren de patiënt om het dieet vol te houden. De patiënt kan ook telefonisch contact nemen met de diëtiste voor vragen op het bureau van Pronokal. Mensen krijgen een bewegingsprogramma opgesteld door een bewegingsconsulent die iedereen begeleidt en indien nodig kun je ook beroep doen op psychologische begeleiding.

Bedankt dokter Goossens voor deze verhelderende kijk!

Guido Elias
interview & tekst

Pronokal
foto’s

www.pronokaldieet.be

Nieuwsbrief
Ontvangen? [mailpoet_form id="1"]

Recente Artikels