De nieuwe generarite sportwagen: AUDI R8 SPYDER V10

Immens intens: de nieuwe Audi R8 Spyder V10 maakt het wel erg aanlokkelijk om toe te treden tot de ‘League of Performance’.

Opwindende prestaties

Met zijn opwindende prestaties, opvallende design en compromisloze sportwagentechnologie, stamt de nieuwe generatie van de Audi R8 overduidelijk af van een motorsportfamilie. En dat geldt ook voor het nieuwste Audi Sport-model: de Audi R8 Spyder V10.

Nieuwste telg Audi Sport

De nieuwste telg belichaamt de filosofie van Audi Sport: de knowhow vanop het circuit systematisch naar de weg brengen. Technisch gezien heeft de Audi R8 Spyder V10 vandaar heel wat gemeen met zijn coupé-tegenhanger, én deelt hij veel van zijn onderdelen met het nieuwste racemodel, de Audi R8 LMS. De indrukwekkende V10-motor wordt netjes in het midden geplaatst, tussen de achteras en de bestuurder. Hij brengt zijn 540 pk vermogen en 540 newton meter koppel over naar de vier wielen via een S tronic zevenversnellingsbak. De – standaard – quattro aandrijving verdeelt het koppel afhankelijk van de vraag over de voor- en achteras.

 

Tal van innovaties

Dat is slechts een glimp van de nieuwe ontwikkelingen en innovaties die de ingenieurs en designers van het merk met de vier ringen hebben uitgedacht voor de nieuwe Audi R8 Spyder V10. Een ander voorbeeld is de nieuwe Audi Space Frame, die dankzij een systematische lichtgewichtconstructie gemaakt uit verschillende materialen, amper 208 kilo weegt. Verder nam de torsiestijfheid toe en werden sportieve verhoudingen hertekend. Ook het driedimensionale, gebeitelde Singleframe-radiatorrooster en de opvallende koplampen en achterlichten met toonaangevende led-technologie nieuwigheden trekken de aandacht. We zouden uren kunnen doorgaan over de reactiesnelheid van de wagen, over zijn topsnelheid, over het feit dat de Audi R8 Spyder V10 minder dan vier seconden (3,6 om precies te zijn) nodig heeft om van nul tot 100 km te sprinten, of over de Bang & Olufsen-luidsprekers in de hoofdsteunen die een opmerkelijke audio-ervaring verzekeren, zelfs met het dak naar omlaag.

Kippenvel

Laten we duidelijk zijn: woorden schieten tekort als het over de Audi R8 Spyder V10 gaat. Sluit daarom je ogen en beeld je in dat je de startknop indrukt. De middenmotor achter je komt tot leven. Tel in stilte tot 20, de tijd die nodig is om de nieuw ontwikkelde softtop neer te vouwen in de herwerkte achterklep van de Spyder. Voel hoe je kippenvel krijgt en wieg mee op het schorre gebrul van de V10-motor. Zie hoe de banden van de Audi R8 Spyder V10 de weg verslinden, terwijl het voorbijflitsende landschap zo dicht lijkt dat je het haast kunt aanraken. Geniet van de open lucht, de vrijheid en het plezier achter het stuur. Alleen dan wordt duidelijk wat de nieuwe Audi R8 Spyder V10 nu zo speciaal maakt.

 

Meer lezen:

Het volledige portret van de Audi R8 Spyder V10, met alle nieuwigheden en met inbegrip van de technische specificaties en het brandstofverbruik, leest u op onze digitale website Vorsprung durch Technik.

 

Mirko Paglia
Tekst
www.riketsa.com

D’Ieteren Auto 
foto’s
www.dieteren.be

Nieuwsbrief
Ontvangen? [mailpoet_form id="1"]

Recente Artikels